post by admin | | Closed

Ordning på däcken

Rätt däck på bilen är förutom att följa lagen också en livförsäkring att använda sig av. Vi tänkte idag ge lite allmänna tips som kan vara bra att ha i åtanke när det handlar om just däck.

Däck

Informationen till artikeln är till stor del hämtad inspiration från www.tjänstebilen.nu, från deras informativa artiklar om att undvika gamla däck samt att använda rätt däck för det svenska väglaget. För det första så kan vi nämna att mellan den första december och den 31 mars så måste du enligt lag använda dig av vinterdäck. Rekommendationen är dock att du byter när temperaturen börjar krypa ner mot nollan.

Välj däck efter säsong

För det första så är det förstås så att när det är vinterväglag så måste du som vi redan nämnt använda dig av vinterdäck – och se till att byta till vinterdäck i god tid eftersom när det redan är halt så kan det vara för sent, att en olycka sker är lätt hänt.

Å andra sidan så ska du inte heller vänta för länge med att byta från vinterdäck till sommardäck, inte ens om det är odubbade vinterdäck. Att köra med dubbfria däck på sommarväglag så uppstår en friktion som både påverkar köregenskaperna negativt samt sliter på däcken. Att välja däck är lite som att välja skor – du använder ju inte flipflops på vintern eller skidpjäxor på stranden, så att säga.

Undvik gamla däck

En måttstock när det gäller däck är att när de är äldre än tre-fyra år så bör man skaffa nya. På däck som är så pass gamla så har mönsterdjupet oftast slitits ned såpass mycket att greppet inte längre är tillräckligt bra. Enligt lag så måste mönsterdjupet vara minst tre millimeter och på ett nytt brukar de ligga kring åtta och tio millimeter. Så med det i åtanke så är det näppeligen värt att köpa ett begagnat däck som kanske har säg fem millimeters mönsterdjup.

Det negativa rent ekonomiskt sett med att köpa ett nytt däck är att bilen kommer att dra lite mer bränsle till en början innan däcken är inkörda.

 

Comments are closed.