Vanligt underhåll

Att äga en bil kräver underhåll. Typisk service som man kan göra själv är exempelvis att byta däck. Det är ett ganska viktigt byte. Dels med tanke på att det är lag på att ha rätt däck under rätt period, och dels att det ökar säkerheten med vinterdäck. Faktum är att det inte är speciellt svårt att byta däck även om tanken på däckbyte skrämmer den ohändige.

Först och främst måste du dra åt handbromsen innan du påbörjar däckbytet. Försäkra dig dessutom om att bilen står på plan mark. Innan man hissar upp bilen på domkraften så bör man ta bort navkapslarna och lossa muttrarna på samtliga däck. Domkraften kommer till sin bästa nytta om man hittar den bärande punkten på bilens ram. Det är en viktig åtgärd så man inte tränger igenom underredet med domkraften. Är man osäker så kan eventuellt den bärande punkten finnas noterad i manualen till bilen.

Hissa upp bilen ungefär en decimeter. En tumregel är att hellre hissa för mycket än för lite. Ett helt däck är större än ett punkterat till exempel. Vidare har det blivit dags för att skruva loss muttrarna helt å hållet. Använd gärna en pallbock för att få extra stöd och minimera risken att förstöra något.

När däcken väl är loss gäller det att hålla koll på dem så de inte blandas ihop. Bäst är helt klart att märka däcken med spritpenna. När man sedan lyfter på de nya däcken är det oerhört viktigt att skruva på alla muttrar ordentligt. Det gäller dock att ha finess – tar man i för hårt kan bilen åka av domkraften.

När alla däck är på och ordentligt fastskruvade så sänker man långsamt domkraften. Ta gärna en extra runda och dra åt skruvar några varv extra. Allra sist sätter man tillbaka navkapslarna. Däckbytet är nu genomfört och förhoppningsvis har du nu lagen på din sida.

Vill man slippa hålla på med domkraft kan man alltid uppsöka en ”Gör det själv”-verkstad. Där kan man hissa upp bilen hela bilen på en gång. Det är självklart ett smidigare alternativ och däckbytet går snabbare.

Comments are closed.